300x80

Photobucket

Για να διαφήμιση επικοινωνήστε μαζί μας..

Breaking News

Η αναβίωση των Ελευσίνιων Μυστηρίων


  Η αρχαία Ελευσίνα μπορεί να είναι γνωστή για το σπουδαίο ιερό της, που αποτελεί εδώ και χιλιετίες πόλο έλξης επισκεπτών, δεν είναι όμως αυτός ο μοναδικός αρχαιολογικός χώρος της πόλης. Πολλά από τα μνημεία της υπάρχουν ακόμη, αρκεί κανείς να τα «ανακαλύψει».

  Αυτόν τον ρόλο αναλαμβάνουν δύο γυναίκες: μία αρχαιολόγος, η κ. Πόπη Παπαγγελή αφοσιωμένη εδώ και χρόνια στην προστασία, στη μελέτη και στην ανάδειξη της αρχαίας Ελευσίνας και μία αρχιτέκτων, η κ. Λιάνα Χλέπα, ειδικευμένη στην αναστήλωση μνημείων. Ενώνουν τις δυνάμεις τους με κοινό όραμα την ενοποίηση των αρχαιολογικών χώρων που βρίσκονται διάσπαρτοι μέσα στην πόλη. Πρώτη κίνηση τους, είναι η διοργάνωση μιας έκθεσης για τις «Μεταμορφώσεις του ελευσινιακού τοπίου και τις αρχαιότητες στη σύγχρονη πόλη», που θα εγκαινιασθεί στις 5 Ιουλίου στο πολιτιστικό κέντρο «Λεωνίδας Κανελλόπουλος».
Το όραμα αναβίωσης των 4 διαδρομών!

   «Οι αλλαγές του τοπίου της Ελευσίνας στα νεότερα χρόνια υπήρξαν δραματικές, με μόνα σταθερά σημεία πλέον το θαλάσσιο μέτωπο και τον λόφο στον οποίο βρίσκεται το ιερό της Δήμητρας με την ακρόπολη της αρχαίας πόλης και τον οικισμό της στην κορυφή του.Η υπόλοιπη λοφοσειρά έχει χαθεί» λέει η αρχαιολόγος κυρία Παπαγγελή. Τι μπορεί να γίνει;

  «Ενα δίκτυο αρχαιολογικών διαδρομών που θα συνδέει όλα τα τοπόσημα του χώρου» απαντά η κυρία Χλέπα. Τέσσερις διαδρομές χαράσσονται έτσι. Ενώνουν μνημεία διαφόρων εποχών, μέσα από τα οποία αναδεικνύονται όλες οι φάσεις της ιστορίας της πόλης και καθεμία από αυτές συνδέεται με ιστορίες που έρχονται από το παρελθόν και αφορούν απλούς, ανώνυμους ανθρώπους, τους θεούς τους, αλλά και ιστορικές προσωπικότητες.
















Η αρχαία Ιερά οδός και τα Ελευσίνια


  Από την Αθήνα ως την είσοδο του ιερού της Ελευσίνας η απόσταση είναι 21 χλμ.,όσο και το μήκος της Ιεράς οδού. Αυτήν ακολουθούσαν οι μύστες εν πομπή, κρατώντας κλαδιά μυρτιάς και με τη συνοδεία τιμητικού στρατιωτικού αποσπάσματος και μουσικής. Προπορευόταν το Ιερατείο, το οποίο μετέφερε το άγαλμα του Ιακχου, γιου της Δήμητρας, στολισμένο με μυρτιές και με έναν δαυλό στο χέρι και τα ιερά των Μυστηρίων τοποθετημένα μέσα σε κίστες.
 Εκεί οι προσκυνητές σταματούσαν για το έθιμο των «γεφυρισμών», που ήταν χοντροκομμένα αστεία τα οποία εκτοξεύονταν από το συγκεντρωμένο σε εκείνο το σημείο πλήθος,ενώ αυτοί απαντούσαν με «τα εξ αμάξης».
  Η Ιερά οδός, κατέληγε στην πλατεία του ιερού, ενώ άλλο τμήμα της έφθανε ως τον κυρίως ναό της Δήμητρας,το Τελεστήριο.Σε αυτό το εντυπωσιακό κατά την αρχαιότητα κτίριο συνέβαιναν τα Μυστήρια. Στο κέντρο του υπήρχε ένα δωμάτιο πουονομαζόταν «Ανάκτορον», με λειτουργία παρόμοια με εκείνη του ιερού βήματος στις χριστιανικές εκκλησίες,όπου μόνο ο ιεροφάντης μπορούσε να μπει γιατί εκεί φυλάγονταν τα ιερά των Μυστηρίων.

  Νύχτα που φωτιζόταν μόνο από τις αναμμένες δάδες γινόταν η μύηση με τα «λεγόμενα»,τα «δρώμενα» και τα «δεικνύμενα». Ποια ήταν αυτά; Οι μυημένοι κράτησαν το στόμα τους κλειστό μέσα στους αιώνες,γιατί διαφορετικά η θεά θα τους τιμωρούσε με θάνατο.Αν και, όπως φαίνεται, το ιερότατο αντικείμενο που έδειχνε ο ιεροφάντης ήταν ένα θερισμένο στάχυ.
Από την εφημερίδα Το ΒΗΜΑ της Κυριακής

Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τον Ανοιχτόμυαλο παρακαλούμε επικοινωνήστε μαζί μας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Leave a Reply